idaliljekvist.blogg.se

2016-11-06
06:38:00

Mixed emotions

Hej där,

Längesen sist,  jag vet, men allt har gått så snabbt här och jag kan inte fatta att vi har varit i Sydney i nästan 7 veckor redan. Något annat jag inte kan fatta, eller vill för den delen, är att vi snart måste lämna härifrån. Fast att vi faktiskt lämnar för att åka vidare på Surf Camp och till Nya Zeeland, som vi alla ser jättemycket fram emot, så har jag blivit så fäst vid livet och människorna som man har kommit nära här. Jag kommer sakna alla på jobbet sååå mycket, jag kommer sakna själva jobbet i sig... ja jag kommer säkert till och med sakna dem tidiga morgnarna. Och med tidiga morgnar menar jag verkligen tidiga; upp varje dag 4:45 och lämna hemifrån 5:45 för att börja jobba 6. När jag slutat har varierat från allt mellan 14 till 17, så det blir rätt många timmar om dagarna i veckan. Men jobbet är riktigt roligt och jag trivs så himla bra att man märker inte att man jobbar så länge, tiden verkligen bara flyger förbi, speciellt under rusningstiden.
 
Jag känner mig verkligen som hemma här i Sydney, likaså gjorde jag på Island, så det här med att resa och bo på olika ställen i världen verkar ju verkligen vara min grej. Som ni nog förstod så gick det ju vägen med jobbet på cafét, The Gardens, och jag har jobbat heltid där alla dagar i veckan inklusive helger. Har varit ledig 4 dagar sedan jag började jobba där den 5 oktober och har arbetat ca 50h i snitt per vecka. Vissa dagar har jag arbetat 11h medan andra bara blivit 4h under rusningstiden men de flesta dagarna blir det mellan 7-9h. Helgerna är lite lugnare och vi öppnar en timme senare klockan 7 samt stänger 14 istället för 16.
 
Utöver jobb, jobb och jobb så har man inte hunnit med så mycket mer. Då jag är den enda som är ansvarig för salladssektionen där och behövs varje dag större delen av dagen så blir det mycket jobb, men det har jag verkligen ingenting emot, känns skönt att vara uppskattad och behövd. Nu när vi ska lämna så behövs det ju dock nya personer som kan  ta över framförallt min position men även Felicias position som kassapersonal och/eller servitris ute på golvet. Så då erbjöd jag mig att försöka hitta några som kunde komma in på prövningar, dels för att underlätta för min chef Bips, då jag kände mig lite skyldig som var tvungen att lämna, men även för att jag tyckte det kunde vara en kul grej. Trodde inte jag skulle få jättemycket svar men hela 33 personer anmälde intresse för jobbet. Så den senaste tiden har jag haft kontakt med runt 20 personer och vi har prövat 8 personer under bara denna veckan. Det krävs ett speciellt sinne och fokus för att kunna ta över min position, så i början gick det inte så bra men vi tror oss ha hittat någon eller några som passar för dem olika positionerna nu iallafall. Så inte bara har jag lekt arbetsgivare utan även varit ansvarig för att träna upp och då pröva dem olika personerna. Med vissa har det blivit lite extra arbete för min del medan andra har underlättat både mitt och Bips arbete. Så nu när jag väl har hittat en bra ersättare så innebär det antagligen att jag bara kommer behövas under rusningstiden den sista veckan. Får tid att vila upp mig inför resan men skulle inte ha något emot att kunna jobba så mycket som möjligt den sista tiden.

Jag har som sagt dock varit ledig några dagar och då har man passat på på kvällen när de andra med är lediga eller har slutat för dagen att hitta på lite saker. En av kvällarna, en lördag och tydligen varje lördag, så var det fyrverkerier vid Darling Harbour så jag, Felicia & Saga stack dit där då. Andrea jobbar tyvärr helgkvällar och kunde inte följa med då. Det har ju varit Halloween med men på grund av allas jobb så firades inte det direkt utan vi bestämde oss för att mysa till det lite på taket i tisdags istället. Vi köpte champagne och lite smått och gott att ha till och satt där uppe i ett par timmar med utsikt över hela Sydney. 
 
Men det ska nog vara det mesta sen sist, inte jättemycket nytt, men tanken var ju trots allt att vi skulle bo som "vanligt" här i Sydney de första veckorna. Vågar inte ens gissa på när mitt nästa inlägg blir då vi som sagt ska på Surf Camp och vidare till Nya Zeeland. Efter det är det tänkt att vi ska flyga tillbaka till Cairns vid Barriärrevet och sedan road tripa ner till Sydney igen för att fira nyår där. Flyget hem går den 10 januari och vi är beräknade att vara hemma i Sverige igen den 14 januari, då planen fortfarande är att vi ska stanna i Hongkong ett par nätter på vägen hem med. 

Så vi hörs!
 
-----------------------------
 
 
Hi there,

Long time no see, I know, but time has gone by so fast and I can't believe we've been in Sydney for almost 7 weeks already. Another thing that I can't, or want to, wrap my head around is that we're leaving here soon. Even though we are leaving for Surf Camp and later New Zealand, which we're all very much looking forward to, I have grown so fond of the life and all the people that I've gotten so close to here. I'm gonna miss everyone at work sooo much, I'm gonna miss work itself... hell I'm probably even gonna miss the early mornings. And trust me when I say early; getting up at 4:45am every day and leaving home at 5:45am to start work at 6am. The times when I end work has varied between 2pm and 5pm so it's quite many hours a day in a week. But the work is so much fun and I like it there so much that I don't even notice that I work for so long. Time really just flies by, especially during the rush hours.

I really do feel like home here in Sydney, as did I in Iceland, so this travelling thing and living at different places in the world really seems to suit me. As I'm sure you've figured out things went well with the job at the café, The Gardens, and I've been working there full time every day of the week including weekends. I've had 4 days off since I started there on the 5th of October and I've been working about 50h on average a week. Some days I've worked for 11h while on others it's only been for 4h during the rush hours, but most days are between 7-9h. The weekends are a bit calmer and we open an hour later at 7am and close at 2pm instead of 4pm.

I haven't really had time for much more besides work, work and work. As I'm the only one responsible for the salads section there and I'm needed every day most time of the day it's a lot of work, but that's not something that I mind; it feels good to be appreciated and needed. Now that we're leaving though, new staff is needed to most importantly replace me at the salads section but also Felicia at the register and/or as a waitress out on the floor. So I offered to try and find some people for trials, partly to facilitate my manager Bips, because I felt a little guilty for leaving, but also because I thought it would be a fun thing. I didn't think that I would have much response, but I got 33 replies. So lately I've been in contact with around 20 people and we've trialed 8 persons this week only. It takes the right mind and focus to take my place at that position, so we had a little bumps along the way but we think we've found some good people for the different positions now. Not only have I been acting as an employer, but I have also been responsible for the training and trialing of the different persons. Some of them created some extra work for me while other facilitated mine and Bips work. Now that I've finally found a good replacement, it probably means that I'm only gonna be needed for the rush hours the last week. I'm gonna have time to rest up for the coming trips, but I wouldn't have anything against working as much as possible the rest of the time left here. 
 
 As mentioned, I have had a few days off. So when the others are off too or have ended for the day, that's when we've had the opportunity at night to do things together. One night, a Saturday and apparently every Saturday, there were fireworks at Darling Harbour so me, Felicia & Saga went there then. Andrea works weekend nights so she couldn't join us then. It was Halloween as well, but because of everyone's work we didn't really celebrate it, but we decided to have a cosy night in on the rooftop on Tuesday instead. We bought champagne and a little something to eat and sat up there for a couple of hours with the entire city of Sydney as a view.

I think that should be it since last time, not a lot has happened, but we were supposed to actually live as "normal" here in Sydney the first weeks. I don't even dare guess when my next post will be since, as I said, we're going to Surf Camp and later to New Zealand. Then we're flying back to Cairns by the Barrier Reef and will make a road trip back down to Sydney to celebrate New Years there. Our flight home is on the 10th of January and we're supposed to be back home in Sweden on the 14th of January, as we're still planning on staying a few nights in Hong Kong on our way home.

Until next time, bye!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: